Beslutsunderlag för betygsättning i skola?

Hej!

En elev har fått streck i alla ämnen.

Hen har inte varit närvarande på skolan 9 och en halv vecka och har men har dessförinnan haft anpassad studiegång på annan skola med samma huvudman.

Vad gäller för beslutsunderlag? Kan skolan endast hänvisa till uppgifterna i lärplattformen där underlagen i flera fall inte är uppdaterade samt i vissa fall mkt knapphändiga?

Eller kan vi kräva att ett beslutsunderlag skrivs för varje ämne så vi har ett bra underlag om kunskaperna att lämna till nästa skola?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller?

Jag hittar inget lagrum som kan besvara din fråga tyvärr så jag får resonera lite kring den istället. En utbildad lärare har rätt att ge det betyg hen anser vara rätt till en viss elev. Läraren måste dock förhålla sig till gällande läroplan och eventuella andra förhållningsregler som torde gälla.

Jag kan alltså inte ge ett avgörande svar på vad ni kan göra för eleven i den specifika situation som du beskriver men jag råder dig att prata med mer sakkunniga inom området för djupare rådgivning.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare