Beslut om utvisning

Hej! Jag är asylsökande och jag har fått utvisning så jag undrar om jag kan gör någonting åt det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du fått ett beslut om utvisning av Migrationsverket så kan du välja att överklaga det beslutet. Det har du rätt till och om du nu väljer att överklaga ditt beslut om utvisning, så kommer Migrationsverket att gå igenom ditt överklagande för se om beslutet ska ändras eller inte. Om Migrationsverket inte anser att det finns skäl till någon annan bedömning i frågan, så skickas din överklagan vidare till Migrationsdomstolen som kommer att pröva beslutet igen. Migrationsdomstolen kan antingen ändra beslutet eller ta samma beslut som Migrationsverket.

I beslutet som du har fått av Migrationsverket står det hur lång tid du har på dig att överklaga beslutet (tre veckor). Inom denna tid skall du skriva ett brev där du berättar vilket beslut som du vill att Migrationsverket ska ändra på, och varför. Tillsammans med detta brev bör man även skicka all bevisning som man har och som kan stödja det som man skrivit. Brevet och eventuell bevisning skall skickas till Migrationsverket.

Under den tid som du väntar på att ditt överklagande ska prövas, får du stanna i Sverige.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare