FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/09/2017

Beskrivning av barnpornografibrott

16 kap 10a § BrBHej!

Jag var målsägande i en utredning om barnpornografibrott för ca ett år sedan då jag hade skickat nakenbilder på förfrågan av en dubbelt så gammal man (min lärare) när jag var 16 år. Han bad om att få bilder flera gånger. Min advokat sa att det inte går att beteckna som barnpornografi om man är över 15 år, men så läste jag nu på polisens hemsida om detta brott och där står det att det gäller upp till 18 år. Det är förbjudet att ha eller titta på en sådan bild. Är lagen ändrad och polisens hemsida inte uppdaterad eller hade min advokat fel? Klistrar in texten från polisen.se här: "Beskrivning av barnpornografibrott

Kriterierna är att bilden är pornografisk och visar ett barn. Med barn avses en person vars pubertetsutveckling inte är fullbordad eller som, när det framgår av bilden och omständigheterna kring den, är under 18 år."

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen står det uttryckligen att det avser barn under 18 år, 16 kap 10a § BrB. Jag kan inte se att det skett någon lagändring senaste åren. Det verkar som att du fått felaktig information tidigare.

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare