Beskattningstidpunkt för kapitalvinst

Min dotter köper en villa i december 2017 och säljer sin bostadsrätt i januari 2018.

Kan hon vänta med att deklarera vinsten och söka uppskov på vinsten till deklarationen 2019?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 47 kap. 2 samt 5 a § Inkomstskattelag (1999:1229) har den skattskyldige rätt att göra avdrag för uppskovsbelopp om hon/han säljer en bostad med vinst och innan eller efter det köper en ny bostad som han/hon flyttar in i. Din fråga säger inget annat än att hon flyttat in i sin nya bostad så jag antar så är fallet. Din dotter har alltså rätt att göra uppskov.

När ska vinsten deklareras och avdraget göras:

Din dotter ska deklarera vinsten efterföljande år från det att hon gjort vinsten på lägenheten enligt 44 kap. 26 Inkomstskattelag (1999:1229). Det betyder, precis som du säger att hon ska deklarera vinsten och begära uppskov först i nästa (det vill säga 2019) års deklaration. Det är då som hon deklarerar sina inkomster och avdrag för 2018.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare