Beskattning vid försäljning av sommarstuga

Vi har en stuga som ligger på en hyrd tomt. Hur fungerar det med skatt vid försäljning av stugan?

Hur stor är skattesatsen?

Får man göra avdrag för när man har renoverat stugan ( byggt nytt kök) och andra förbättringar som höjt värdet på stugan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga avser beskattning vid försäljning av stuga varför Inkomstskattelagen (IL) samt Jordabalken (JB) är tillämpliga.

Vad gäller vid försäljning av stuga på hyrd mark?

Innan ni säljer kan det vara bra att veta vad som gäller vid försäljning av bostad på hyrd arrendemark (hyrd mark). Om arrendeavtalet är slutet för viss tid, får ni överlåta arrenderätten till någon annan som markägaren kan tänkas godkänna. Ni ska dock först erbjuda markägaren att återta marken mot betalning av rimlig ersättning för tomtens värde (10 kap. 7 § andra stycket JB). Om markägaren inte lämnar svar inom en månad är det däremot upp till er att överlåta arrendet till vem ni vill. När man äger en stuga på en arrendetomt kallas den ofta för "byggnad på ofri grund". En byggnad på ofri grund innebär att tomten och byggnaden inte har samma ägare. Byggnad på ofri grund klassas som lös egendom men ska likställas med privatfastigheter vid beräkningen av skatten vid dess försäljning (2 kap. 6 § IL).

Hur stor är skattesatsen?

En stuga är alltså att likställa med en privatbostad (2 kap. 8 IL), även om det gäller byggnad på ofri grund. Vid försäljning av stugan behöver ni ta upp eventuell vinst eller förlust i deklarationen (44 kap. 26 § IL). Vid vinst är skattesatsen 22/30 av beloppet (45 kap. 33 § IL), vilket innebär 22 % av vinstbeloppet. Det kan även vara bra att veta att ni inte kan skjuta på vinstskatten vid försäljning av ett fritidshus (47 kap. 2 §). Om ni går med förlust vid försäljningen är 50% av förlusten avdragsgill (45 kap. 33 § 2 stycket IL).

Kan man göra avdrag för renovering?

Från försäljningsintäkten kan ni dra av anskaffningsvärdet, eventuella förbättringsåtgärder och kostnader för försäljningen. Utgifter för förbättrande reparationer och underhåll på privatbostadsfastigheter räknas som förbättringsutgifter (45 kap. 12 § IL). För reparationer och underhåll får ni däremot bara dra av det om ni har haft dem under året ni säljer eller de fem föregående åren (45 kap 12 § 2 stycket). Så om ni säljer stugan år 2021 får ni göra avdrag för utgifter som ni har haft under åren 2016 till 2021.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis gäller att om ni går med vinst när ni säljer stugan behöver ni betala samma vinstskatt som vid försäljning av en privatbostadsfastighet där 22/30 av beloppet ska tas upp, vilket i praktiken innebär 22 % av vinstbeloppet. Från försäljningsintäkten kan ni dra av utgifter för förbättrande reparationer. Ni får däremot bara dra av det om ni har haft dem under året ni säljer eller de fem föregående åren.

Hoppas att detta var tydligt! Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Hanna HaavistoRådgivare