Beskattning på arv

Om en svensk person som är skriven och verksam i Hong kong sedan 30 år tillbaka, får ett arv i Sverige, hur beskattas det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

2005 kom en ny arvsförordning där EU-samarbetet påverkade de svenska arvsreglerna. Dock så bör denna förordning inte tillämpas gällande skattefrågor (här). Det är istället de nationella reglerna som ska tillämpas. Då den avlidne hade hemvist i Sverige, ska de svenska reglerna som utgångspunkt tillämpas. Den svenska arvsskatten slopades 2005 (här). Eftersom arvsskatten är slopad, ska arvet inte heller beskattas.

Om Du har ytterligare frågor, tveka inte att kontakt oss på Lawline så svarar vi så fort vi kan!

Lawline RådgivareRådgivare