FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/10/2020

Beskattning av skadestånd

Hur beskattas skadestånd enligt lagen om anställningsskydd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skadestånd beskattas inte enligt lagen om anställningsskydd. Mig veterligen beskattas det som inkomst av tjänst i enlighet med inkomstskattelagen (IL).

I din fråga framgår det inte vad för typ av skadestånd ärendet handlar om.

Om din fråga handlar om ekonomiskt skadestånd, då Men generellt finner du i 8 kap. inkomstskattelagen (IL) en lista av inkomster som är undantagna från skatteplikt. Förutom skadestånd och försäkringsersättningar för sakskador som är skattefria enligt 8 kap. 22 § IL är skadeståndsersättningar generellt sett inte nämnda som skattefria inkomster. Det finns således inga särskilda bestämmelser i lag kring skattefrågor för skadestånd utan regleringen har utvecklats i praxis. Skadestånd kan indelas i två typer, nämligen ideellt skadestånd och ekonomiskt skadestånd. Detta har betydelse vid bedömningen av skatteplikten enligt praxis, eftersom den förra kategorin av skadestånd normalt är skattefria medan den senare är skattepliktiga. Ersättning p.g.a. förlorad inkomst tillhör i typen ekonomiskt skadestånd.

Handlar din fråga däremot om beskattning av skadestånd inom näringsverksamhet där är huvudregeln är att alla inkomster i näringsverksamhet ska tas upp som intäkt, 15 kap. 1§ IL. I inkomstslaget näringsverksamhet ska inkomster och utgifter som hör till sådan verksamhet tas upp. Kapitel 15 IL behandlar vad som ska betraktas som sådan inkomst. Skattefrihet kan föreligga bara om det finns ett undantag från beskattning i inkomstskattelagen. Försäkringsersättningar och andra ersättningar för skada eller liknande på tillgångar är skattefria enligt 8 kap. 22 § IL. Detta gäller dock inte till den del ersättningen avser tillgångar i näringsverksamhet eller på något annat sätt avser en inkomst eller en utgift i näringsverksamhet. Därmed omfattas skadeståndet inte av skattefriheten och är därför skattepliktigt, vilket framgår av IL och även Skatteverkets rättsliga vägledning som du hittar på deras hemsida.

Vid ytterligare frågor eller funderingar angående beskattning av skadeståndet ber jag dig vända dig till Skatteverket.

Bästa hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare