FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/07/2018

Beskattning av skadestånd

Hej

Jag undrar över om jag ska skatta för skadestånd som jag har fått för att fastighetsägaren avbrutit mitt hyreskontrakt på min företagslokal .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bra tumregel för att avgöra huruvida man är skattskyldig för skadestånd är; Om skadeståndet avser att täcka inkomstbortfall eller annan ersättning som man normalt skulle skatta för, så är man skattskyldig för skadeståndet.

I 8 kap. 22 § Inkomstskattelagen framgår vilka typer av skadestånd som är skattefria. Där står också att de skadestånd som avser tillgångar i en näringsverksamhet inte är skattefria.

Eftersom ditt skadestånd rör ett avbrott av hyresavtal för företagslokal är det att se som tillgång i näringsverksamhet. Du ska alltså skatta på skadeståndet.

Vid ytterligare frågor eller funderingar angående beskattning av skadeståndet ber jag dig vända dig till Skatteverket.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare