FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt01/02/2018

Beskattning av mining av kryptovaluta

Om jag framställer cryptovaluta genom mining,alltså jag tillverkar valuta i min dator,ska jag betala skatt på den produktionen då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skatteverket har kommit ut med ett rättsligt råd angående inkomst av mining av bitcoin och andra kryptovalutor. Här har du länken till den. Jag länkar även annan sida från Skatteverket där de mer allmänt tar upp vilken skatt som gäller för virtuella valutor.

Det du tjänar på din miningverksamhet ska normalt sett skattas som hobbyverksamhet, men i vissa fall som näringsverksamhet. Om du bedriver det som hobbyverksamhet och går med förlust ett år kan förlusten kvittas till nästa år vid hobbyverksamhet.

Såhär avgör Skatteverket om det bedrivs som näringsverksamhet:

Att verksamheten bedrivs regelbundet på ett professionellt och kostnadseffektivt sätt över en längre tidsperiod med ändamålsenlig utrustningen.Att verksamheten kan förväntas ge ett överskott sett över hela den ekonomiska kalkylperioden.Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare