Beskattning av lån mellan privatpersoner

Jag har lånat pengar till min mamma år 2010 och nu ska hon lämna tillbaka. Det rör sig om ca 370000 kr. Hur blir det med skatteverket om jag får bara mina egna pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle din mamma betala tillbaka dina pengar genom banken blir skatt vid en sådan transaktion endast aktuell om ni avtalat om ränta på lånet. Har ni det så ska din mamma som lånetagare enligt 42 kap. 1 § inkomstskattelagen, dra av räntekostnaden i inkomstslaget kapital, medan du istället ska ta upp motsvarande belopp som en inkomst av kapital.

Vanligtvis behöver en inte göra något med sin deklaration då banker brukar lämna kontrolluppgifter avseende inbetalad ränta, något som senare syns på skattedeklarationen. I annat fall begär din mamma avdrag för ränteutgifterna vid punkt 8.1 i inkomstdeklaration och du tar upp motsvarande belopp som en inkomst av kapital.

Hoppas att allt löser sig och att du känner att du fick din fråga besvarad! Har du ytterligare frågor ska du inte tveka på att höra av dig igen!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare