Beskattning av kapitalvinst och arvsskatt

Mina föräldrar har sålt sin egendom och min far vill ge mig förskott på arv Jag är ensambarn.Hur mycket kan jag erhålla utan att behöva skatta för det?Min mors del står under överförmyndare eftersom hon är dement.Mina föräldrar köpte stället 1960 för 50000 kr och försäljningsvärdet är 2,9 miljoner.Hur stor blir vinstskatten?Mvh

Lawline svarar

Hej!

Jag tolkar det som att du har två separata frågor. Den ena behandlar vinstskatten för en fastighet alternativt en bostadsrätt. Den andra frågan behandlar vad för skatt du som gåvomottagare eventuellt måste betala.

Svaren på dina frågor regleras i inkomstskattelagen (IL).

Gällande vinstskatten så är utgångspunkten att man särskiljer hur en fastighet ska beskattas (45 kap. IL) från hur en bostadsrätt ska beskattas (46 kap. IL). Eftersom det inte framgår vad för slags egendom dina föräldrar har sålt (fastighet eller bostadsrätt) så är det svårt för mig att tillämpa det rätta kapitlet i inkomstskattelagen. Däremot så är reglerna vid kapitalvinster för fastigheter och bostadsrätter tämligen lika så detta kommer inte påverka vad som gäller vid besvarandet av din fråga alltför mycket.

Det första steget är att utröna vad kapitalvinsten är. Kapitalvinsten är det belopp som dina föräldrar ska skatta på. Den beräknas genom att ersättningen för fastigheten (2,9 miljoner) ska minskas med utgifterna för försäljningen och omkostnadsbeloppet enligt 44 kap. 13 § IL.

Det andra steget är att beskriva hur beräkningen av vinstskatten sker.

Första steget: omkostnadsbeloppet för egendomen

Vad som avses med omkostnadsbeloppet framgår enligt 44 kap. 14 § IL. Där står det att omkostnadsbeloppet innefattar anskaffningsutgiften och eventuella förbättringskostnader. Det är två viktiga poster eftersom dessa påverkar storleken på kapitalinkomsten som dina föräldrar kommer behöva skatta på.

1. Vad avses med anskaffningsutgiften?

Med anskaffningsutgift avses beloppet som den skatteskyldiga har betalat för fastigheten/bostadsrätten. Utifrån informationen du har delat med dig av så har dina föräldrar anskaffat egendomen för 50 000 kr. Anskaffningsutgiften är alltså 50 000 kr.

Däremot finns det ett undantag till detta förhållande. Ifall det är en bostadsrätt som avyttras så gäller istället en schablonregel för anskaffningsutgiften enligt 46. Kap 14 § IL. Schablonregeln innebär att alla bostadsrätter som har förvärvats före 1974 (vilket gäller för dina föräldrar) ska istället anses förvärvad den 1 januari 1974. Då ska istället anskaffningsutgiften beräknas som 150 % av bostadsrättens andel av bostadsrättsföreningens förmögenhet den första januari 1974, 46 kap. 14 § IL. Då gäller alltså inte anskaffningsutgiften på 50 000 kr.

Eftersom jag varken vet vad för slags egendom dina föräldrar har avyttrat samt vad bostadsrättens andel av bostadsrättsföreningens förmögenhet den första januari 1974 var så kan jag dessvärre inte dra en slutsats om vilket belopp som ska användas vid anskaffningsutgiften. För att utröna denna information skulle dina föräldrar kunna kontakta bostadsrättsföreningen.

2. Vad avses med förbättringsutgifter?

Vad som avses med förbättringsutgifterna är generellt sett sådant som den skattepliktiga (dina föräldrar) har lagt ned för att förbättra fastigheten. Hur detta beräknas för fastigheter regleras i 45 kap. IL, se särskilt 45 kap. 12 § IL. För bostadsrätter regleras det istället i 46 kap. IL, se 46 kap. 8–10 §§ IL.

Förbättringsutgifterna kan därefter delas upp i två distinkta kategorier. Det första är s k förbättrande reparationer medan det andra är ny-, till- och ombyggnader av fastigheten. Ett exempel på en förbättrande reparation är att en värmepanna byts ut i fastigheten medan en ombyggnad är att slå ut en vägg eller att flytta köket. Det är viktigt att indelningen sker korrekt då huvudregeln är att förbättrande reparationer inte räknas med i omkostnadsbeloppet, medan utgifter för ny-, till- och ombyggnader räknas med i omkostnadsbeloppet.

Däremot så anses vissa förbättrande reparationer vara av sådant slag att det kan räknas med i omkostnadsbeloppet trots huvudregeln. Detta gäller ifall den förbättrande reparationen har lämnat fastigheten i ett bättre skick vid avyttringen än vid förvärvet. Dock så ska det uppmärksammas att dessa reparationer måste hänföras sig till beskattningsåret alternativt något av de fem föregående beskattningsåren för att omfattas av omkostnadsbeloppet. Detta framgår av 45 kap. 12 § st. 2 IL för fastigheter och i 46 kap. 10 § st. 2 IL för bostadsrätter. Förbättringsutgifterna måste också under ett beskattningsår uppgå till minst 5 000 kronor för att omfattas av omkostnadsbeloppet (för fastigheter; 45 kap. 11 § IL och för bostadsrätter 46 kap. 8 § IL).

Andra steget: beräkning av vinstskatten

När vi har beräknat kapitalvinsten så ska vi slutligen kvotera detta belopp. För bostadsrätter såsom fastigheter som används som privat bostad gäller det nämligen att endast 22/30-delar av kapitalvinsten ska tas upp och beskattas (för fastigheter: 45 kap. 33 § IL och för bostadsrätter: 46 kap. 18 § IL). Skattesatsen ligger på 30 % enligt 65 kap. 7 § IL.

Eftersom jag inte har någon uppgift om vilken typ av egendom det är (bostadsrätt eller fastighet) samt att jag inte vet vad för slags förbättringsutgifter dina föräldrar har haft så kan jag inte uttala mig om vad den slutliga vinstskatten kommer bli. För att beräkna vinstskatten är det alltså dessa uppgifter som ni måste ta reda på. Tänk på att ju större omkostnadsbeloppet är (anskaffningsutgiften och eventuella förbättringsutgifter), desto mindre behöver dina föräldrar skatta på.

Måste du skatta för arvet och/eller gåvan från dina föräldrar?

Sedan 2004 så har Sverige avskaffat arvs- och gåvoskatten som tidigare gällde. Detta innebär att så länge värdeöverföringen från din far till dig uppfyller kraven för att vara ett arv eller en gåva så kommer du inte beskattas för detta oavsett storleken, se 8 kap. 2 § IL.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Victoria AnderssonRådgivare