FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt04/12/2013

Beskattning av bilförmån vid flera bilar

Hej, om jag har två olika bolag och lägger en förmånsbil i vardera bolag, hur sker förmånsbeskattningen? Är det samma praxis som om bägge bilarna skulle ligga i ett av bolagen, d v s ett genomsnitt om de används lika mycket, och annars den som används mest?

Lawline svarar

Hej!

Om du använder båda bilarna parallellt över hela året så kan inte jag finna något rättsligt stöd för att du inte ska förmånsbeskattas för båda, d.v.s. även om du bara har en arbetsgivare eller ett bolag. Möjligen kan du åberopa synnerliga skäl för jämkning enligt IL 61:18-19, varvid avgörande i så fall är att möjligheten till privat användning av bilarna begränsas. Jag ställer mig dock tveksam till att endast den omständigheten att du innehar två bilar men rent praktiskt bara kan köra den ena av dem åt gången skulle vara tillräckligt för jämkning. Frågan blir därför intressant först när du under en månad genomför ett byte av förmånsbil, d.v.s. ej använder dem parallellt under någon period.

Om bilförmån endast åtnjutits under en del av året ska förmånsvärdet sättas ner med 1/12 för varje hel kalendermånad som förmånen inte åtnjutits (Inkomstskattelagen 61 kap 9 § 2 st). Vid byte av förmånsbil så ska, enligt Skatteverkets allmänna råd, förmånsvärdet för den månad då bytet sker beräknas efter den bil som använts mest under denna månad. Om bilarna använts lika mycket så bör förmånsvärdet beräknas som ett genomsnitt av bilarnas förmånsvärden (SKV A 2012:29)

Den situationen som du tar upp behandlas inte explicit i de allmänna råden. Formellt sett kan de båda bolagen komma att behandlas som separata arbetsgivare med innebörd att förmånsvärden ska tas upp för båda bilarna även under den månad ett byte sker. Skatteverket har i sin handledarinstruktion dock uttalat att vid byte av arbetsgivare så kommer förmånsvärdet beräknas för 13 månader, men att förmånstagaren genom yrkande i sin deklaration kan få reducera värdet till 12 månader eftersom värderingsreglerna av bilförmån i 61 kap Inkomstskattelagen gäller för varje helt år. Utrymme bör ju då finnas att hävda motsvarande ifall två bolag betraktas som olika arbetsgivare och det är tydligt att ett byte skett av erhållen bilförmån från det ena bolaget till det andra.

Skatteverkets handledarinstruktion: http://www.skatteverket.se/download/18.7afdf8a313d3421e9a915af/1363186601566/399-2-02.pdf

Skatteverkets allmänna råd: SKV A 2012:29

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2012/allmannarad2012/skva201229.5.2b543913a42158acf800022726.html

Inkomstskattelag:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.HTM

Vänligen

Patrik EmbladRådgivare