FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/06/2018

Beskattning av aktiekapital vid frivillig likvidation

Har just frivilligt likviderat ett AB. Ingående aktiekapital var 100 000 SEK. Jag får nu tillbaka 90 000 av dem. Är dessa 90 000 redan beskattade (eftersom de ursprungliga 100 000 SEK var beskattade pengar), eller måste jag betala skatt på dem?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en associationsrättslig fråga men fokus på aktiebolagsrätten. De omfattande bestämmelserna återfinns framförallt i Aktiebolagslag (2005:551). Av 25 kap. 38 § ABL framgår att efter att aktiebolagets skulder är betalade ska de återstående tillgångarna i aktiebolaget skiftas. Där inkluderas bland annat aktiekapitalet. Någon beskattning kommer inte att ske på aktiekapital som kommer att tillskiftas dig.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare