FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/03/2021

Beskattas en gåva av fastighet?

Hej!Ge bort halv fastighet , dvs , 50 % i gåva.Ingen ersättning utan 0:-.Kostar det något mer förutom 825:-för lagfart?Hen som ger bort har en reavinst vilande från tidigare boende.Men det är väl inget som ska betalas nu om hen ger bort 50 % på nuvarande fastighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar frågan jag utgår ifrån att gåvomottagaren inte har utgett någon typ av ersättning för någon del av fastigheten.

I Sverige är gåvor skattefria (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Alltså behöver den som får en fastighet i gåva inte betala någon kapitalvinstskatt på det förvärvet. Gåvomottagaren behöver inte heller betala en stämpelskatt. Den utgiften som finns är alltså expeditionsavgiften på 825 kronor för lagfarten som utfärdas av lantmäteriet.

Om man däremot övertar lån för fastigheten som man får i gåva kan man bli skyldig att betala stämpelskatt, du kan läsa mer om det på lantmäteriets hemsida.

Om gåvomottagaren senare säljare fastigheten kommer hen bli skyldig att betala kapitalvinstskatt på vinsten som uppstår av försäljningen. Då räknas den beskattningsbara vinsten ut genom att man tar skillnaden mellan mottagarens försäljningspris och gåvogivarens anskaffningspris/inköpspris.(se 44 kap. 13 § och 14 § inkomstskattelagen)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga! Om du vill ha hjälp med att upprättandet ett gåvoavtal kan kontakta Lawline för yttligare vägledning: https://lawline.se/fixed_price

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare