Besittningsskydd vid uthyrning av villa

Jag har ärvt en liten villa. Måste jag tillåta besittningsskydd efter 2år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta regleras i Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad. Denna lag gäller enligt 1 § vid privatuthyrning av bostadslägenhet till annat än fritidsändamål (villa räknas in i begreppet bostadslägenhet). Enligt 3 § 1 st upphör hyresavtalet att gälla vid avtalets slut. Enligt 3 § 3 st har då hyresgästen inte rätt till förlängning av avtalet, om ni inte har avtalat om det. Med andra ord föreligger inget besittningsskydd. Observera att ovanstående endast gäller för privatpersons första upplåtelse av egen bostad. Om fler än en bostad upplåts anses de efterföljande ske inom ramen för näringsverksamhet och 12 kap jordabalken aktualiseras vilket medför andra regler kring besittningsskyddet.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare