Besittningsskydd om jag hyr ut fritidsbostaden

Hej,

Jag äger ett fritidshus i jämtland, men bor och är skriven i en lägenhet i stockholm. För ett par år sen träffade jag en kille i jämtland. Han hade ett andrahandsboende så han flyttade nyss in i mitt fritidshus. Det var praktiskt då jag är där ungf 50 procent av min tid, dvs när jag kan jobba å distans, så vi hinner helt enkelt ses mer när jag kan vara där, än om han skulle bo 15 mil bort, plus att det såklart mysiagre att mer eller mindre bo ihop om än bara på halvtid. Men vad händer om det tar slut, har han bestittningsrätt till mitt fritidshus för att han varit skriven där? Har läst att om det varit min villa hade han inte haft det, men hur är det med fritidshus som ju inte är min bostad, men ändå något jag köpt för egna pengar? I en perfekt värld skulle jag kunna jobba mer och mer på distans och faktiskt flytta upp permanent. I så fall kommer villareglerna gälla oss då så fort jag skriver mig där? Tänker huset är ju registrerat som ett fritidshus och inte villa.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om hyra regleras i Jordabalken 12 kap.

Lagen om uthyrning av egen bostad:

Uthyrning av fritidsbostad är faktiskt lite klurigt rent juridiskt. Grunden är att även en fritidsbostad räknas som en bostadslägenhet (12 kap. 1 § 3 stycket Jordabalken (JB)). En egen ägd bostadslägenhet som hyrs ut för bostadsändamål (det vill säga att någon ska bo där) får numera hyras ut enligt lagen om uthyrning av egen bostad (se 12 kap. 1 § 7 stycket JB). Enligt 3 § 3 stycket i lag om uthyrning av egen bostad har den boende inte rätt till förlängning (det vill säga inget besittningsskydd).

Enligt 1 § lagen om uthyrning av egen bostad står det att bostadslägenheten inte får hyras ut för fritidsändamål för att lagen skall gälla. Det skulle ju kunna vara tveksamt om en bostadslägenhet som är fritidsbostad överhuvudtaget kan hyras ut för boendeändamål alltså om den inte automatiskt hyrs ut för fritidsändamål. Enligt min bedömning tycks det inte vara så. Om din kille dessutom är skriven på den adressen tyder ju det på att han bor där för bostadsändamål.

Överenskommelse om avstående av besittningsskydd:

Om du inte vågar chansa på att lagen om uthyrning av egen bostad gäller finns det en möjlighet enligt vanliga hyreslagen ( dvs 12 kap. JB) att skriva en överenskommelse med din kille om att besittningsskyddet inte ska gälla (12 kap. 45a § JB). Huvudregeln är att den ska godkännas av hyresnämnden, men det finns möjlighet att slippa ett sådant godkännande om ni skriver överenskommelsen efter det att besittningsskyddet aktiverats (minst 9 månader se 12 kap. 45 § JB). Tänk på att överenskommelsen och hyresavtalet måste vara två separata handlingar.

Om du själv ska bo i huset:

Om du skulle bosätta dig själv i fritidsbostaden så finns två möjligheter, dels kan ni skriva en överenskommelse på samma sätt som ovan om att besittningsskyddet inte ska gälla (se 12 kap. 45a § punkt 2a JB). Enligt 12 kap. 46 § 1 stycket, sjätte punkten bryts besittningsskyddet om hyresvärden av en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus har ett sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Med detta menas i normalfallet att besittningsskyddet bryts om hyresvärden vill flytta in själv eller sälja huset.

Sammanfattning:

Sammanfattningsvis så kan du skriva ett hyresavtal med din kille där det framgår att du hyr ut för bostadsändamål och att lagen om uthyrning av egen bostad gäller. Om du vill vara på säkra sidan kan ni skriva en separat överenskommelse om att besittningsskydd inte ska gälla.

Om du däremot vill flytta dit kan besittningsskyddet avtalas bort, alternativt kan det brytas.

Franck OlofssonRådgivare