Besittningsskydd - Lag om uthyrning av egen bostad

Hej. Jag och min familj är inneboende hos min svärmor. Vi har bott där i snart 4 år. Har vi rätt till besittningsrätt. Vi är skrivna på adressen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din Svärmor äger bostaden och att din svärmor hyr endast till er. Detta innebär att lag om uthyrning av egen bostad (förkortas med LUEB) kommer att bli aktuell för att svara på din fråga, 1 § LUEB. LUEB gäller även om endast en del av lägenheten hyrs ut.

Inget besittningsskydd när LUEB är aktuell

Eftersom LUEB är aktuell i ditt fall så innebär det att du inte har besittningsskydd. Det innebär att du inte kan få hyresavtalet förlängt mot din Svärmors vilja.

Besittningsskydd och hur hyrans storlek får bestämmas i LUEB är det som skiljer sig mest från jordabalkens 12 kapitel. Om det skulle vara så att din Svärmor hyr till andra personer så blir jordabalkens 12 kapitel aktuell. Det innebär att om din Svärmor säger upp hyresavtalet med er så har du direkt besittningsskydd som innebär att du har normalt rätt till förlängning av hyresförhållandet, 12 kap. 46 § jordabalken. Men eftersom LUEB är aktuell i ditt fall innebär det att du inte har besittningsskydd.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Allt gott,

Rahime DumanRådgivare