Besittningsskydd fritidshus

vi har hyrt ett litet fritidshus av ägaren i 25 år. HAr vi besittningsrätt?

Det finns och har aldrig funnits något kontrakt!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

De regler som gäller i er situation finns i jordabalkens (förkortad JB) tolfte kapitel, ofta kallat hyreslagen. Denna finner ni här.

Hyra utan skriftligt kontrakt

Du skriver att ni inte har något kontrakt vilket gör att jag tolkar det som att ni har en muntlig överenskommelse med ägaren om att få hyra fritidshuset. Muntliga avtal kring hyra är giltiga, men både hyresgästen och hyresvärden kan begära att ett skriftligt avtal upprättas (JB 12:2). Jag råder er att först och främst be om ett skriftligt avtal från er hyresvärd då det blir lättare att bevisa vad man kommit överens om. Utan ett skriftligt avtal står ord mot ord och huvudregeln är att den som påstår något också ska bevisa det, något som kan bli svårt om man bara haft en muntlig överenskommelse.

Besittningsskydd

När uppstår besittningsskyddet

Besittningsskydd för ett sommarhus uppstår när hyresförhållandet varat längre än nio månader i följd, vilket innebär att ni måste ha haft ett hyresavtal (som kan ha förlängts) som varat i minst nio månader (JB 12:45 p.2). Har ni alltså endast hyrt huset någon månad i varje sommar i 25 år så har ni inte besittningsskydd. Som jag förstår så har ni dock hyrt huset under alla dessa 25 år och då har ni besittningsskydd

Det kan dock vara värt att nämna att besittningsskyddet går att avtala bort men som jag tolkar omständigheterna så verkar detta inte vara fallet här (JB 12:45a)

Vad innebär besittningsskyddet

Besittningsskyddet begränsar kort sammanfattat en hyresvärds rätt att säga upp hyresavtalet. Jag kommer inte att redogöra särskilt mycket kring besittningsskyddet då jag tolkar frågan som att du inte efterfrågar det. Bestämmelsen om besittningsskyddet finns i JB 12:46. Om du önskar att jag ska förklara för dig mer utförligt så får du gärna återkomma.

Hoppas att detta besvarade din fråga och tveka inte att höra av dig om något är oklart

Jean NaboRådgivare