Besittningsskydd för uthyrning av bostadslägenhet

Hej,

En person har ett lägenhetsavtal med hyrestid 2018-10-01 t o m 2019-03-31, med 3 månaders ömsesidig uppsägning och i annat fall är avtalet förlängt med 3 månader. Före detta avtal hade personen ett avtal för samma lägenhet som gällde f o m 2018-04-01 t o m 2018-09-30 och samma för övrigt.

min fråga är om personen har fått besittningsskydd? Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lite oklart med vad du menar med "lägenhetsavtal". Jag vet helt enkelt inte om det är ett förstahandsavtal eller andrahandsavtal på en lägenhet(hyresrätt eller bostadsrätt?). Jag kommer dock förklara situationen för båda fallen så gott jag kan utan att gå in på djupet.

Lagen jag hänvisar till är 12 kap. i Jordabalken, som även kallas Hyreslagen.

Besittningsskydd vid förstahandsavtal

Besittningsskydd innebär alltså att du har rätt att bo kvar, även om värden säger upp avtalet. Du har enligt lagen en "rätt till förlängning av avtalet", se 12 kap. 46§ JB. Om du är förstahandshyresgäst inträder besittningsskydd från första dagen du hyr lägenheten. Det här besittningsskyddet är starkt, men kan brytas i vissa situationer som nämns punktvis i 12 kap. 46§ p.1–10 JB. Detta är specialfall där det kan vara fråga om att du som hyresgäst misskött dig, lägenheten eller att fastigheten ska rivas och du därmed måste flytta.

Besittningsskydd vid andrahandsavtal

Som andrahandshyresgäst är besittningsskyddet relativt svagt. Du får besittningsskydd först efter två år, och då bara gentemot förstahandshyresgästen, aldrig gentemot hyresvärden, se 12 kap. 45§ p. 1 JB. Detta innebär att du har rätt att fortsätta bo i andra hand, men om förstahandshyresgästen blir uppsagd eller själv vill bo i lägenheten måste du flytta på dig.

Besittningsskydd vid uthyrning av bostadsrättslägenhet

Det bör nämnas att om du hyr en bostadsrättslägenhet i andra hand, så har du inget besittningsskydd alls, om inte annat avtalats, se 3 § 3 st. Privatuthyrningslagen.

Det är lite svårt för mig att veta vad ditt avtal gäller mer specifikt. Mitt svar blev därför lite allmänt för att undvika förvirring. Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Om du har några funderingar är du välkommen att skriva en kommentar eller skicka in en ny fråga

Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare