Besittningsskydd efter två års andrahanduthyrning

Min son har hyrt en lägenhet i andra hand i 2år. Har han ngn rätt till hyresavtalet efter så lång tid? Personen som står för hyresavtalet avser inte att flytta tillbaka.

Vänliga hälsningar

Ewa Sandin

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din son som är andrahandshyresgäst har ingen laglig rätt att ta över förstahandskontraktet men då förstahandshyresgästen inte är intresserad av att flytta tillbaka kan din son försöka förhandla med hyresvärden om att möjligen ta över hyreskontraktet på lägenheten.

Besittningsskyddet är svagt vid andrahandsuthyrning men efter två år får andrahandshyresgästen rätt att bo kvar gentemot förstahandshyresgästen. Denna rätt gäller dock inte i förhållandet mellan andrahandshyresgästen och hyresvärden, alltså innebär skyddet att efter två år har din son rätt att bo kvar i andrahand. Han kan dock bli uppsagd om förstahandshyresgästen vill flytta tillbaka eller blir uppsagd.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare