Besittningsrätt och besittningsskydd vid bostadsrätt

Hej!

Vad är det för skillnad på "besittningsrätt" och "besittningsskydd"?

De verkar vara desamma, men den förstnämnda finns inte längre (https://lawline.se/answers/besittningsratt-vid-andrahandsuthyrning-av-bostadsratt) medan den senare uppmuntras man att avtala bort vid uthyrning.

Det gäller en bostadsrätt.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Besittningsskydd kan delas upp i två olika delar, det direkta och indirekta. Det direkta framgår 12 kap. 46 § Jordabalken och innebär att hyresförhållandet i princip alltid förlängs om det inte skulle vara så att hyresförhållandet är av sådant slag som framgår i 12 kap. 45 § Jordabalken. Det indirekt regleras i 12 kap. 57-60 § Jordbalken och innebär att man som hyresgäst kan få ersättning om hyresavtalet inte förlängs. Besittningsskydd är det som oftast aktualiseras när det gäller hyresförhållanden. Den här rättigheten går att avtala bort förutsatt att hyresgästen gått med på att avstå från sitt besittningsskydd.

Vad jag kan se används begreppet besittningsrätt för det som också beskrivs som besittningsskydd. Jag kan inte heller hitta något särskilt om besittningsrätt i lagtexten, därför drar jag slutsatsen att det i dagsläget används för samma situation som besittningsskydd.

I ditt fall rör det sig dock om en bostadsrätt, således tillämpas lagen om uthyrning av egen bostad, förutsatt att det endast är en bostadsrätt som hyrs ut (annars gäller 12 kap. Jordabalkens regler). Vid tillämpning av den förstnämnda lagen får inte hyresgästen något besittningsskydd. Du behöver därför inte avtala om detta.

Ifall du undrar mer om lagen om uthyrning av egen bostad eller besittningsskydd kan du kolla här på hyresnämndens hemsida:

Lagen om uthyrning av egen bostad

Besittningsskydd

Med vänliga hälsningar,

Nelly CornetegRådgivare