Besittningsrätt för andrahandshyresgäster

Har en undran gällande hyresavtal. Min fader har hyrt en lägenhet i många år, för lite mer än 3år sedan har han flyttat till ett äldreboende pga demens. Jag flyttade då in i lägenheten, har bott där sedan dess men har klart inget kontrakt. Frågade hyresvärden om det var ok att jag bodde där ett tag varpå jag fick svaret Ja, muntligt över telefon.

Hyresvärden vill nu säga upp kontraktet med min pappa och annonsera ut lägenheten, detta pga flera anledningar, dels för att jag låtit mina två vuxna barn även bo här. har jag någon som helst besittningsrätt i detta fall ? Har försökt läsa mig till det men hittar inget konkret som passar in i vårt fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Tyvärr har andrahandshyresgäster inget besittningsskydd eftersom din avtalsrelation är inte med hyresvärden utan det är med förstahandshyresgästen, i detta fall din pappa. Detta innebär att din pappa blir ansvarig för allt du gör och om du bryter mot regler som är grund för uppsägning av hyreskontraktet mellan din pappa och hyresvärden, så kan alltså hyresvärden säga upp kontraktet. Som konsekvens av att förstahandshyresgästen blir vräkt blir även andrahandshyresgästen det.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare