Besittnindsskydd vid uthyrning av bostadsrätt

Hej,

Jag har inte riktigt förstått vad som gäller i frågan om andrahandshyresgästens besittningsskydd gällande en bostadsrätt.

Jag äger min bostadsrätt och går i tankar att eventuellt hyra ut den i andra hand dock har jag nästan aldrig tänkt på att hyra ut den i två år i rad utan för en kortare period i så fall.

Men vad gäller vid andrahandshyresgästens besittningsskydd - har den personen rätt till min bostadsrätt ifall vi inte avtalar bort det skyddet? Behöver man annars också upprätta ett avtal som avtalar bort besittningsskyddet om personen bor längre än 6 månader?

Mvh, Ingrid

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För bostadslägenheter som hyrs ut utanför näringsverksamhet och för annat än fritidsändamål gäller lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad, även kallad för privatuthyrningslagen. Lagen infördes med syftet att gör det enklare för privatpersoner att hyra ut sina bostadsrätter utan att hyresgästen får besittningsskydd till bostaden. Enligt lagens 3 § har hyresgästen inte rätt till förläning av hyresavtalet om inte något annat har avtalats, det vill säga att hyresgästen saknar besittningsskydd.

Dessutom gäller enligt privatuthyrningslagen att hyresavtalet slutar att gälla vid hyrestidens slut om det har ingåtts på bestämd tid, utan att uppsägning behöver ske. Hyresvärden får även säga upp hyresavtalet innan denna tidpunkt, dock upphör avtalet att gälla först vid månadsskiftet som inträffar tre månader efter uppsägningen.

Jag hoppas med detta att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sarmad Abdul NabiRådgivare