Beräkningsgrunder av hyra för lokal

Hej!

Enligt 12 kap 19€ jordbalken ska hyran, för en lokal med ett hyresavtal som träffats på bestämd tid om 2 år, vara till beloppet bestämd i hyresavtalet. Alltså ingen indexuppräkning men, får det vara en hyra till beloppet bestämd men med ett tillägg att hyran räknas upp med 3%/år?

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Generellt kan man säga att att det finns lite mer flexibilitet vad gäller hyran för lokaler än för bostadslägenheter. Hyra av lokal regleras i Jordabalkens (förkortas JB) tolfte kapitel.

Huvudregeln för lokaler är att hyran ska vara bestämd till beloppet (12 kap. 19 § tredje stycket första meningen JB). Dock får hyran göras beroende av b. la rörelseintäkter även om hyrestiden är kortare än 3 år (12 kap. 19 § tredje stycket andra meningen JB).

Däremot måste hyrestiden vara minst 3 år för att man ska bestämma hyran till "annan beräkningsgrund", där en sådan indexuppräkning du nämner i frågan är vanliga (12 kap. 19 § tredje stycket tredje meningen JB). Detta gäller endast om hyrestiden är bestämd på minst tre år. Detta beror på att man enligt förarbetena till lagen velat uppmuntra lokalhyresavtal på längre tid, eftersom det ansågs stärka hyresgästens ställning.

Sammanfattning

Om hyrestiden är kortare än 3 år får man inte använda sig av indexuppräkning eller någon annan beräkningsgrund, t. ex ett tillägg att den ska räknas upp med 3% /år.

Lawline RådgivareRådgivare