Beräkning av uppsägningstid

Vad innebär "Hyreskontraktet upphör vid det månadsskifte som infaller närmast EN(1) månader efter uppsägning"? Jag uppfattar det som att om jag säger upp lgh innan den 15e denna månad så sägs lgh upp i månadsskiftet mars -> april. Mvh Rasmus Poulsen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du säger upp lägenheten den 15 mars räknas april som uppsägningsmånaden och avtalet gäller till och med den 30 april.

En månad efter uppsägning blir ju nämligen 15 april och det månadsskifte som infaller närmast efter det datumet blir månadsskiftet april/maj. Man kan inte titta på månadsskiftet "bakåt i tiden".

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare