Beräkning av ränta

En vän till mig har förlorat två mål i domstol. 2015 samt 2016

Nu krävs hen på ersättning samt 8% ränta därtill.

Detta trots att referensräntan var 0% när kostnaden uppstod. Och idag är den ju i minus

Kan min vän beivra räntekostnaden?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att svara generellt om ränteberäkningen eftersom jag inte har så mycket information att gå på, men jag hoppas att jag ska kunna lämna svar på din fråga ändå.

Det vanliga är att man beräknar räntan utifrån 6 § räntelagen. Där kan man läsa att räntan ska vara referensräntan plus 8 procentenheter. Referensräntan blev negativ den 1 juli 2016, och räntan ska beräknas utifrån datumet som finns angivet i domen din vän fått. Om datumet räntan ska beräknas på är efter 1 juli 2016 bör räntan vara 7,5% (-0,5+8).

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare