Beräkning av efterarv

Som särkullbarn undrar jag följande, : min biologiska pappa hade två barn i ett senare äktenskap med L. M a o har jag två halvsyskon. Pappa och L hade inbördes testamente.. När han avled för 20 år sdan fick jag ut mitt arv, dvs min laglott, bestående av 1/12 . L , erbjöds att lösa ut mig för framtiden men ville inte det. Nu har L avlidit och Ls bo ska skiftas mellan mina två halvsyskon och mig. Min fråga är hur stor del av boet utgör min del nu? Jag har fått olika uppgifter, antingen 1/6 del av hela boet minus den 1/12 jag fick för 20 år sedan? Eller nu 1/12 till. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

När din far gick bort fick du på grund av testamentet endast ut din laglott som då utgjorde 1/12 av makans tillgångar. Din arvslott uppgick däremot till 1/6, och du fick därmed fick en efterarvsrätt till resterande del av ditt arv från din far, alltså ytterligare 1/12.

Nu när makan gått bort har du därför rätt att få ut 1/12 av makans nuvarande kvarlåtenskap/boet - ditt efterarv. (ÄB 3 kap. 2 § första stycket)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare