Beräkning av anskaffningsvärde

FRÅGA

Hej, skatteteknisk fråga gällande anskaffningsvärde på bostadsrätt. Historik:- Bostadsrätt Inköpt av min mor för 1470 000. Jag fick 10% i gåva. 2 år senare köper jag och min flickvän resterande 90% för 1650000. Dvs min totala del 55%. Jag ska nu köpa ut hennes 45% andel till lägenhetens totala värdering om 1975000. Vad blir mitt anskaffningsvärde när dagen kommer då jag ska sälja hela lägenheten? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående gåvan er det kontinuitetsprincipen som gäller: dvs att du, för gåvodelen, ska använda din mors anskaffningsvärde, 10% x 1 470 000 = 147 000.

För 45% som du köpte tillsammans med din flikvän ska du använda hälften av priset för hela 90%: 1/2 x 1 650 000 = 825 000.

Sist, om jag förstår dig rätt, ska du betala 45% x 1 975 000 = 888 750.

Det ovanstående innebär att ditt totala anskaffningsvärde blir 147 000 + 825 000 + 888 750 = 1 860 750.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare