Belastningsregistret

Hej, jag har en kompis som äger ett företag i Kanada och har fått erbjudande att jobba för honom i mitten av 2022 men jag har blivit dömd i Sverige till böter och den pricken försvinner i oktober detta året. Har hört att det är svårt att flytta till Kanada om man har blivit dömd innan men kan dom se det eftersom pricken försvinner här i Sverige om jag ansöker efter den är borta?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Precis som du har uppmärksammat kommer den kanadensiska ambassaden sannolikt att begära utdrag ur belastningsregistret i samband med din visumansökan. Detta utdrag gör du via Polismyndighetens hemsida och får hem på posten. Därefter ska du lämna över utdraget, i ett obrutet kuvert, till ambassaden. Kanadensiska myndigheter har alltså inte fri tillgång till någon register där de kan se eventuella domar som förekommer under svenska medborgares namn. Med andra ord kommer din tidigare dom inte att synas om du begär utdrag ur belastningsregistret efter gallringen i oktober.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Måns HellbergRådgivare