Behövs tillstånd för andrahandsuthyrning?

Hej!

Jag och min sambo äger en bostadsrätt som vi bor i tillsammans med våra 2 barn. Nästa höst kommer vi vara föräldralediga och på resande fot i ca 6-8 veckor. Under den perioden kommer en god vän till familjen som bor i ett annat land bo hos oss. Ingen hyra kommer betalas, vidkommande ska bara få lov att vara "inneboende" hos oss under dessa veckor. Behöver vi informera eller söka om tillstånd hos bostadsrättsföreningen för detta?

Tacksam för svar och bra service.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Var går gränsen mellan andra hand och inneboende?

Regler om bostadsrätter finns i bostadsrättslagen. Skillnaden mellan en andrahandsuthyrning och att ha en inneboende är att det inte krävs något tillstånd för att ha en inneboende (7 kap. 8 § bostadsrättslagen). För att det ska räknas som att någon är inneboende krävs det dock att ni som äger lägenheten också bor där. Det har konstaterats i domstol i NJA 2001 s. 241 att om lägenheten är upplåten för den inneboendes självständiga brukande (om endast den inneboende bor där) så räknas det som en andrahandsuthyrning.

Vid andrahandsuthyrning krävs bostadsrättsföreningens godkännande

Styrelsens godkännande krävs för andrahandsuthyrning (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). Styrelsen har rätt att neka er att hyra ut i andra hand om de anser att ni inte har godtagbara skäl till att hyra ut bostaden. Godtagbara skäl för andrahandsuthyrning brukar exempelvis vara sjukdom, ålder, längre utomlandsvistelse samt tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Det finns inga uttömmande regler om vad som accepteras som godtagbara skäl, men det krävs generellt mer än bara en vilja att hyra ut bostadsrätten för att tillgodogöra sig pengar.

Om styrelsen inte ger sitt samtycke till andrahandsuthyrning kan man överklaga hos Hyresnämnden. Hyresnämnden kan då lämna tillstånd att upplåta bostadsrätten i andra hand om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och om föreningen inte har befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § bostadsrättslagen).

Vad ni kan göra

Som jag har tolkat din fråga så kommer du och din familj inte att bo i lägenheten under tiden som er vän bor där. Det räknas därför som en andrahandsuthyrning och jag rekommenderar er att be om styrelsens godkännande. En längre utomlandsvistelse brukar anses som ett godtagbart skäl för att upplåta lägenheten i andra hand.

Hoppas att detta gav svar på din fråga! Tveka inte att vända dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor.

Ha en trevlig resa!

Lawline RådgivareRådgivare