Behövs danstillstånd för bröllopsfest?

Hej! Jag och min sambo planerar ett bröllop. Endast vänner och släkt är bjudna. Som mest blir vi 100 personer. Vi har hyrt en lokal för middag och fest. Festen kommer bl.a. bestå av dans, ev med DJ. Behöver vi ansöka om danstillstånd?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan jag svarar på din fråga kommer jag först berätta lite om när danstillstånd krävs för att sedan besvara din fråga.

Offentliga tillställningar såsom danstillställningar, konserter, marknader eller liknande kräver oftast tillstånd enligt 2 kap. 4 § ordningslagen. För att en tillställning ska ses som offentlig ska allmänheten ha tillträde till den eller så ska tillställningen anordnas av en rörelse som huvudsakligen anordnar tillställningar enligt 2 kap. 3 § ordningslagen. Om en tillställning kan ske utan att störa ordning och trafik eller vara en fara för säkerhet behövs inget tillstånd. Huruvida tillstånd behövs bedöms i varje enskilt fall med hänsyn till hur många som deltar, platsen och tiden för tillställningen (2 kap. 4 § ordningslagen). Huruvida danstillstånd behövs bedöms från fall till fall där det avgörande är hur privat tillställningen är.

Bröllop anses i regel inte vara en danstillställning då det är en privat fest som inte bara består av dans utan också av middag, tal och liknande. Du beskriver att endast vänner och familj är bjudna till ert bröllop samt att ni planerar middag och dans. Av det du beskrivit tolkar jag det som att ni behöver ett danstillstånd eftersom ert bröllop ska vara en privat och personlig tillställning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Narin MelazadeRådgivare