FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/01/2022

Behövs båda vårdnadshavarnas samtycke för tatuering av minderårig?

Jag är 16 år gammal och ska tatuera mig. Har kommit överens med en studio och har min mammas tillstånd att göra det. Nu är det så att min mamma och pappa har delad vårdnad men jag har ingen kontakt med min pappa och bor hos min mamma. Min mamma är rädd att bli anmäld för något om hon låter mig tatuera mig utan pappas vetskap. Kan pappa anmäla mamma för något sådant?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vårdnadshavares bestämmanderätt finner vi i föräldrabalken (FB).

Finns det en lag som förbjuder minderåriga att tatuera sig utan tillåtelse?

I Sverige finns det ingen lag som förbjuder minderåriga att tatuera sig, och därför kan en tatuerare som tatuerat en person under 18 inte drabbas av några straffrättsliga påföljder, inte heller en förälder som ger sitt barn tillstånd att tatuera sig. Sveriges registrerade tatuerare (SRT), en branschorganisation för tatuerare, har dock satt en åldersgräns på 18. Det innebär att även det inte finns några juridiska hinder mot att du tatuerar dig, så kan tatueringsstudion ha en åldersgräns som gör att vårdnadshavares tillstånd krävs, vilket verkar vara fallet hos studion ni valt.

Socialstyrelsen har i en skrivelse till Statens medicinetiska råd gjort tolkningen att tatuering och piercing faller inom området för vårdnadshavarens bestämmanderätt enligt (Se Piercing och tatuering – hälsorisker samt gällande lagar och regler, s. 17) i enlighet med 9 kap. 1 § FB. Även om deras tolkning inte är juridiskt bindande innebär också det att vårdnadshavares samtycke bör ges för tatueringar av minderåriga.

Behöver du båda vårdnadshavarnas samtycke?

Eftersom du har två vårdnadshavare har de gemensamt ansvaret för dina personliga angelägenheter. Detta innebär att det krävs samtycke av dem båda för att det ska vara juridiskt korrekt (6 kap 2 § andra stycket FB).

Föräldrabalken fungerar dock inte på så sätt att den som bryter mot paragraferna i den riskerar straff. Däremot kan agerande som går emot föräldrabalken få betydelse för vårdnaden i en eventuell vårdnadstvist i framtiden. Att bryta mot balkens regler kan vägas in i bedömningen, om dina föräldrar senare skulle hamna i en civilrättslig process om att de båda vill ha full vårdnad över dig. I ett sådant läge skulle emellertid också andra omständigheter vägas in som troligen skulle göra att din pappa inte får vårdnaden. Till exempel din åsikt om vart du vill bo och att du i dagsläget inte har någon kontakt med honom (6 kap 2 a § FB).

Sammanfattningsvis kan din pappa alltså inte anmäla din mamma för brott för att hon ger dig tillstånd att tatuera dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare