Behöver vi upprätta ett avtal om avstående från besittningsskydd vid uthyrning enligt privatuthyrningslagen?

Hej

jag ska skriva ett kontrakt "uthyrning enligt privatuthyrningslagen" för mitt lilla möblerade hus. Med hyresgästen har vi kommit överens om ett tidsbegränsat avtal fr.om augusti 2018 t om augusti 2019. Vad jag förstår av regler och lagar så behöver vi inte upprätta något skriftligt avtal om avstående från besittningskydd. Stämmer det?

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att ni inte behöver skriva ett avtal om avstående från besittningsskydd, precis som du själv skriver. En hyresgäst som hyr en bostad enligt Privatuthyrningslagen får inte besittningsskydd till skillnad från hyresgäster som hyr enligt Hyreslagen.

Detta gäller alltså förutsatt att kraven i Privatuthyrningslagen uppfylls och att det inte är Hyreslagen som är gällande lag. Det är därför viktigt att du är säker på att ni skriver hyreskontraktet för rätt lag. Privatuthyrningslagen gäller om
- du hyr ut en bostad du själv äger,
- hyresgästen inte ska använda den för fritidsändamål, och
- du inte bedriver uthyrningen i näringsverksamhet, alltså inte gör det primärt för att tjäna pengar på uthyrning (1 §).

Vill du vara extra tydlig med vad som gäller och säker på att det inte blir några missförstånd senare kan ni ändå skriva med i kontraktet eller i ett separat avtal att hyresgästen avstår från besittningsskydd. Detta är dock inte nödvändigt för att du ska kunna ta tillvara på dina rättigheter som privat hyresvärd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare