Behöver vi som hyresgäster städa, styla och dylikt inför visning?

Vi bor just nu andrahand och hyresvärden ska sälja lägenheten med inflyttning 1/3-23. Vad har vi för skyldigheter gentemot hyresvärden i form av städning, styling, mäklare m.m inför visning? Kan vi bli krävda på något arbete eller annat? Vi funderar på att flytta ut 1/2-23 för att slippa allt kring försäljningen. Vad är våra möjligheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vi bor just nu andrahand och hyresvärden ska sälja lägenheten med inflyttning 1/3-23. Vad har vi för skyldigheter gentemot hyresvärden i form av städning, styling, mäklare m.m inför visning? Kan vi bli krävda på något arbete eller annat? Vi funderar på att flytta ut 1/2-23 för att slippa allt kring försäljningen. Vad är våra möjligheter?

Jag uppfattar din fråga som att ni bor i andrahand, där ni ska flytta ut då hyresvärden ska sälja lägenheten. Ni undrar nu ifall ni har några skyldigheter gentemot hyresvärden i form av städning, styling, mäklare m.m inför visning.

Då ni bor i andrahand aktualiseras den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap

Flyttstädningen

Jag rekommenderar er att beakta ert hyresavtal, då vem som är ansvarig för flyttstädningen inte regleras i Hyreslagen. Det krävs således att detta är överenskommet i hyreskontraktet för att er hyresvärd ska kunna kräva ersättning från er för utebliven, eller illa gjord, flyttstädning, styling eller dylikt. I de allra flesta fall brukar detta göras och då kan man som tur är undvika många tvister.

Om er exempelvis flyttstädning däremot inte är reglerad i avtalet, har hyresvärden ingen rättslig grund för att kräva hyresgästen på ersättning om denne slarvat med städningen.

Om lägenheten däremot har skadats på grund av utebliven städning kan hyresvärden kräva ersättning, om det kan visas att skadan inte fanns när ni flyttande i. Detta i enlighet med JB 12 kap 24 §, som föreskriver att hyresgästen under hyrestiden ska "väl vårda lägenheten med vad  därtill hör". Vidare gäller således att "hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande".

Bedömningen i ert fall

Alltså, det är helt upp till vad som står i ert hyreskontrakt. Om det är reglerat gäller avtalet, om det inte är avtalat har ni ingen skyldighet att flyttstäda. Däremot gäller att om det uppkommer skada på grund av att ni inte städat så kan hyresvärden kräva ut ersättning.

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare