FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/01/2020

Behöver vi dela lika på huset?

Jag betalade vårat hus sen gifte vi oss. Jag har betalat allt på huset och sålde min båt och pengarna från båten betalades in på lånet för huset. Nu ska vi skiljas vad gäller? Vill inte ge henne hälften av marknadsvärdet..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om vad som gäller vid skilsmässor finner vi i Äktenskapsbalken (1987:230), hädanefter refererad till som ÄktB. Här framkommer det att allt som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods och ska därav delas lika mellan makarna vid en skilsmässa. (7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB.) Vad som utgör enskild egendom är egendom som har gjorts enskild genom exempelvis, gåva, testamente, arv eller äktenskapsförord. Dessutom kan egendom som trätt istället för den enskilda egendomen utgöra enskild egendom. (7 kap. 2 § ÄktB.) Exempelvis skulle det då i ditt fall innebära att om båten är enskild egendom så kan pengarna från båten utgöra enskild egendom. Dock blir det en fråga om huruvida pengarna från båten när de användes för att betala resulterade i att de fortfarande utgjorde enskild egendom. Bedömningen här beror bland annat på köpeskillingen för bostaden.

Hur blir situationen i ditt fall?

Från din fråga framkommer inte om båten är enskild egendom eller inte varav jag inte kan ge ett tydligare svar än det som skrivits ovan. Skulle båten inte vara enskild egendom kommer värdet på huset delas lika som giftorättsgods. Dock finns det en möjlighet att jämka en bodelning under vissa omständigheter. Här tittar man bland annat på äktenskapets längd och är det kortare än 5 år anses det finnas en möjlighet till jämkning. (12 kap. 1 § ÄktB.)

Hur går du vidare?

Tyvärr kan jag utifrån din fråga inte ge tydligare svar än det som framkommit ovan. Skulle du känna att du behöver mer information är du välkommen med en ny fråga till oss på Lawline. Du kan även boka tid med en av våra jurister för mer ingående rådgivning. Detta gör du genom att klicka här.

Jag önskar lycka till i framtida ärende!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare