FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2022

Behöver vårdnadshavare få godkännande av den andre vårdnadshavare vid flytt?

Jag behöver flytta pga ekonomi och vill inte ha daglig kontakt med exet och hennes nya som bor intill mig. Exet säger att eftersom barnet 12 år är folkbokförd hos mig kommer hon inte godkänna flytt. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det föreligger ingen direkt utskriven regel om att vårdnadshavarna till ett barn behöver ge den andra upplysningar om förändringar i barnets levnadssituation. Däremot tas det upp i 6 kap. 13 § Föräldrabalken att barnets personliga angelägenheter ska skötas av båda vårdnadshavarna tillsammans. Dessutom ska alla beslut fattade runt barnet vara utifrån barnets bästa (6 kap. 2 § föräldrabalken).

Att du väljer att flytta behöver alltså inte godkännas av ditt ex men det är viktigt att ha i åtanke att det är barnets bästa som spelar roll och att barnet har rätt till umgänge med båda föräldrarna (6 kap. 15 § föräldrabalken). Att exempelvis flytta till en annan ort där barnet behöver gå i en annan skola eller inte har samma möjligheter att träffa den andre föräldern bör således undvikas. Men som sagt det är inget du behöver ett godkännande till från den andre vårdnadshavaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare