FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/02/2018

Behöver skilsmässan ha vunnit laga kraft för att få bodela?

Hej! Har det någon betydelse om skilsmässan vunnit laga kraft eller inte vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Laga krafts betydelse vid äktenskapsskillnad

När domen på äktenskapsskillnaden har vunnit laga kraft är äktenskapet upplöst, 5 kap 6 § Äktenskapsbalk (1987:230), ÄktB, se här https://lagen.nu/1987:230#K5.

När bodelning ska ske i äktenskapsskillnadsfallet

Huvudregeln är att bodelning ska ske när äktenskapet upplöses, vilket med hänvisning till ovan nämnda lagrum alltså är när domen på äktenskapsskillnaden har vunnit laga kraft, 9 kap 1 §, ÄktB, se här https://lagen.nu/1987:230#K9.

Ett undantag till huvudregeln gör då en av er begär hos tingsätten att bodelning ska ske omedelbart under pågående mål, 9 kap 4 §, ÄktB. Den här regeln har kommit till för att makarna inte ska behöva vänta på att betänketiden ska vara slut, utan kan nu bodela direkt.

I lagens mening betyder pågående mål från den tidpunkten ni väcker talan om äktenskapsmål i tingsrätten, fram till dess att domen har vunnit laga kraft, 9 kap 12 §, ÄktB.

Sammanfattningsvis

Huvudregeln är att bodelning endast kan genomföras efter att dom om äktenskapsskillnad har vunnit laga kraft, om inte en av er begär hos tingsrätten att bodelning ska ske omedelbart. Rätten att begära omedelbar bodelning föreligger under pågående mål, vilket innebär från den tidpunkten ni har väckt talan om äktenskapsskillnad fram till dess att domen har vunnit laga kraft. Sammanfattningsvis går det att bodela innan domen om äktenskapsskillnad har vunnit laga kraft.

Hoppas att fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare