Behöver sambos ha ett samboavtal?

Vi har varit sambos under lång tid, har tre barn, ingen av oss hade ngn egendom eller pengar med in i vårt förhållande, det vi äger är vårt hus och bohag, bil och sånt, allt inköpt under en gemensam hushållsekonomi. Min fråga, om man inte har något som behöver avtalas bort i en samborelation, behöver man då ett samboavtal? Vid en ev separation/dödsfall görs väl då en bodelning enligt 50/50 i alla fall?

Lawline svarar

Hej!

Ett samboavtal är ju ett avtal som blir aktuellt om samboförhållandet upphör. Via samboavtalet kan man kringggå sambolagens regler om bodelning. Huvudregeln är att samboegendomen ska delas lika mellan parterna. Om ni inte vill kringgå reglerna i sambolagen gällande bodelning behövs således inte ett samboavtal.

Jag bör påpeka att det är bostad och bohag som utgör samboegendomen, 3 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Med bohag menas inre lösöre, alltså ingår inte bilen i samboegendomen. Huvudregeln är att bilen inte ingår i bodelningen och den som står som ägare på bilen kvarstår som ägare. Det ni kan göra är att upprätta ett samboavtal där det framgår att bilen ska ingå vid eventuell bodelning, 9 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P9S1).

Det bör även uppmärksammas att en bodelning vid samboförhållandets upphörande endast görs vid begäran av någon av samborna, 8 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P8S1). Alltså görs inte en bodelning automatiskt vid upphörandet av ett samboförhållande, en av parterna måste begära bodelning.

För att sammanfatta. Det verkar som att ni vill dela lika på allt ni har tillsammans, varför ni inte behöver ett samboavtal för att exkludera egendom från bodelningen. Det ni bör göra är att upprätta ett samboavtal där sådant som inte anses vara samboegendom, till exempel bilen, inkluderas i bodelningen. Om man inte vill frångå sambolagens regler behövs inte ett samboavtal.

Sarah SaajakariRådgivare