Behöver sambon betala lån som den andra sambon står på?

Jag och min sambo bor i ett hus som vi båda står på.

Min sambo har ett annat lån på ca 300 000:-. Alltså som inte har med huset att göra.

Om vi ska separera och sälja huset måste jag då också betala av hans lån med mina eventuella vinstpengar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Är ni sambos och varaktigt sammanbor med varandra så är sambolagen (SamboL) tillämplig enligt 1 § SamboL.

Enligt 8 § 1 st. SamboL ska någon av samborna begära bodelning inom ett år från det att separationen görs, om man vill att en bodelning ska ske. Vid en bodelning så fördelas samboegendomen mellan samborna, se 8 § sambolagen. Samboegendomen som ska fördelas utgörs av den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget (möbler etc.), detta enligt 3–6 §§ samboL. Bodelningen innefattar andelsberäkning enligt 12-15 §§ och lottläggning enligt 16-17 §§.

"Den dag då samboförhållandet upphörde" räknas som den kritiska tidpunkten för vad som ska beaktas i bodelningen. Enligt 11 § är en sambo skyldig att redovisa sin förvaltning av samboegendomen mellan den kritiska dagen och genomförandet av bodelningen.

I fråga om avräkning av skulder från tillgångarna anges i 13 § 1 st. SamboL att en sambo vid beräkningen av sambornas andelar i egendomen får räkna av "så mycket att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde". Vad som återstår av bohag och bostad efter avdrag för skulder på vardera sidan ska normalt delas lika mellan samborna enligt 14 §.

Eftersom din sambo står på lånet är han eller hon ensam ansvarig för lånet. Om ni flyttar isär kan däremot en bodelning bli aktuell om någon av er begär det. I så fall kan din sambo få täckning för sitt lån ur samboegendomen, men du har ingen skyldighet att själv betala av din sambos lån.

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare