Behöver min amerikanska vän visum för att besöka mig i Sverige?

Min vän är amerikansk medborgare. Han vill komma till mig i Sverige. Behöver han visa? Han finns för närvarande i Portugal.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din amerikanska vän behöver inte något visum för att besöka dig i Sverige. Det förutsätter att han endast vistas i Sverige i max 90 dagar. Vill han stanna i landet under en längre period än 90 dagar måste han ansöka om uppehållstillstånd (2 kap. 5 § utlänningslagen). En ansökning om uppehållstillstånd ska enligt huvudregeln göras från personens hemland (5 kap. 18 § utlänningslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare