Behöver man som privatperson betala skatt om man säljer en häst för 12 000 kr till en vän?

Hej! Jag har ett föl som jag ska sälja som privatperson till mina vänner för 12000kr. Behöver man skatta på dessa pengar eller hur funkar det? Har hört att man som privatperson får sälja ett visst antal hästar per år utan att skatta, eller om man menar för en viss summa. Kan ni svaret? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline!

Att sälja en häst ger enligt 41 kap 2 § Inkomstlagen (IL) en kapitalvinst. Det utgör även en sådan tillgång som avses i 52 kap 2 § IL. Enligt 52 kap 2 § IL ska tillgångar som avses här tas upp för skatt enbart om värdet av kapitalvinsten, pengarna man får ut, överstiger 50 000 kr på ett år. Ett ytterligare krav är dock att det utgör en personlig tillgång, dvs. en tillgång som du använt för personligt bruk. Då du är en privatperson som säljer fölet till en av dina vänner, ges intrycket att du har haft fölet för personligt bruk innan. Om det stämmer behöver du inte betala skatt på pengarna. Ifall du inte har använt fölet för personligt bruk ska pengarna tas upp för skatt.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare