FrågaSKATTERÄTTÖvrigt03/04/2021

Behöver man skatta i Sverige på vinst i annat land?

Hej, jag är bosatt i Nya Zeeland och äger ett hus här tillsammans med min sambo. Om vi i framtiden flyttar tillbaka till Sverige och behåller vårt hus i NZ och väljer att sälja huset efter några år, behöver vi då betala skatt på vinsten i Sverige? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som är bosatt i Sverige är vad som kallas obegränsat skattskyldig här (3 kap. 3 § första punkten inkomstskattelagen). Det innebär att man som huvudregel behöver betala skatt i Sverige inte bara för inkomster från Sverige utan även inkomster från utlandet (3 kap. 8 §). Ni skulle alltså behöva betala skatt på vinsten i Sverige.

Detsamma gäller om ni skulle sälja fastigheten innan ni flyttar tillbaka, om ni tidigare varit bosatta i här och har någon form av väsentlig anknytning till Sverige (3 kap. 3 § tredje punkten). Saker som tyder på en väsentlig anknytning är exempelvis svenskt medborgarskap, eller om man äger bostad, driver verksamhet eller har familj här (3 kap. 7 § första stycket). Den som på detta sätt har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här är alltså också obegränsat skattskyldig här.

Tveka inte att ställa en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare