Behöver man samboavtal för att räknas som sambo?

Hej

Jag och min sambo bor ihop för ungefärr två år sen men vi inte har något samboavtal.

Min fråga är om vi räknas som sambo inför lagen eller vi behöver att skriva ett avtal först?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som sambo räknas personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Det kan även beskrivas som personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden (1 § sambolagen).

Man behöver inte skriva samboavtal för att räknas som sambor i lagens mening, utan det är ovanstående definition som gäller. Samboavtal är något man skriver för att reglera äganderätten till bohag och bostad vid eventuell bodelning om samborna själva vill reglera det. Utan samboavtal tillämpas istället sambolagens regler om bodelning. Samboavtal är inget måste, utan en valmöjlighet för samborna. Det behövs inget samboavtal för att räknas som sambor.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare