Behöver man kunna svenska för att bli svensk medborgare?

Hej Lawline

Jag har en fråga angående svensk medborgarskap måste man kunna svenska språket efter att man har uppfyllt all krav för och kunna ansöka om svensk medborgarskapet?

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Krav för att få ett svenskt medborgarskap

- Man ska kunna styrka sin identitet (ha ett pass eller identitetsdokument).

- Man ska ha fyllt 18 år (när det gäller ansökan för vuxna).

- Man ska ha permanent uppehållstillstånd, uppehållsrätt eller uppehållskort.

- Man ska uppfylla kraven för hemvist i Sverige (ha bott i Sverige en viss tid).

- Man ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige (inte vara skuldsatt eller ha begått brott).

Ovanstående är de krav som gäller idag för att kunna bli svensk medborgare. Det finns med andra ord inget krav på att man behöver kunna det svenska språket.

Förslag om språkkrav för svenskt medborgarskap

I samband med valet i höstas och med att Sverige så småningom kommer att styras av en ny regering, har vissa politiska partier lagt fram förslag om att införa ett språkkrav för att kunna få ett svenskt medborgarskap. Det är inget man ännu har beslutat eller röstat om, men det är alltså inte helt omöjligt att sådana språkkrav kan komma att införas inom en relativt snar framtid.

Mer information kring medborgarskap kan du hitta på Migrationsverkets hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare