FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/03/2022

Behöver man ansvara om man gör sönder en sak som tillhör annan

Kan man ha sönder något för någon annan utan att stå till svars för det?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att den som skadar en sak som tillhör någon annan ska ersätta skadan fullt ut om denne orsakat skadan av vårdslöshet eller med vilja (2 kap. 1 § Skadeståndslagen (SkL). Det viktigaste är dock att den som är ägare till saken får någon form av ersättning därför finns det ofta försäkringar som täcker denna typ av skada.

Det finns ett antal undantag från huvudregeln att skada ska ersättas som kommit fram genom domstolsavgöranden eller som finns i lag. Det kan t ex vara om ett litet barn (typ under 5 år) orsakar skadan. Ersättningen kan också sättas ner om ägaren själv medverkat till skadan (6 kap. 1 § SkL), eller om det är oskäligt att den som orsakat ska ersätta hela skadan på grund av dennes ekonomi (6 kap. 2 § SkL).

Ibland kan det vara någon annan än den som orsakat skadan som ska ersätta istället eller kan ersätta skadan istället. Det kan t ex vara föräldrar som kan ersätta skada som ett barn orsakat (6 kap. 2 § Föräldrabalken) eller en arbetsgivare om det är en arbetstagare som orsakat skadan (3 kap. 1 § SkL).

Alltså som huvudregel ska man stå till ansvar om man har sönder något för någon annan såvida inte det är ren olycka eller något av undantagen som finns i lag eller som framkommit genom domstolsavgörande gäller.

Franck OlofssonRådgivare