Behöver man anlita en advokat vid en vårdnadstvist?

Kan man kämpa för vårdnaden om barna utan advokat å kan man börja prosesen själv utan advokat

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

​Svar

Du behöver inte anlita en advokat för att delta i en vårdnadstvist. Enligt lagen har du rätt att själv föra din talan i ett tvistemål, (11 kap. 1 § Rättegångsbalken) En vårdnadstvist anses vara ett tvistemål. Det är även möjligt för dig som privatperson att inleda processen utan att hjälp från en advokat eller annan juridiskt kunnig person, (Jfr. 13 kap. Rättegångsbalken). Beroende på hur omständigheterna ser ut i det enskilda fallet kan det dock vara lämpligt att ta hjälp av en juridiskt kunnig person t.ex. en advokat, då situationen kan se enkel ut från ditt perspektiv men  kan saker och ting kan vara mer komplicerade ur en juridisk synpunkt. Att ha juridisk hjälp kan också vara viktigt i en vårdnadstvist som är en process där du förväntas vara samlad och på ett sakligt och övertygande sätt redogöra för dina ståndpunkter. Situationen kan även ändras under den tid en vårdnadstvist pågår och då kan det vara fördelaktigt att ha någon som hjälper till att bedöma det nya läget.

​Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare