FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/07/2019

Behöver målsägande ha en advokat vid telefonintervju vid huvudförhandling?

Hej ! Min dotter blev utsatt för bedrägeri o ska nu delta vid en huvudförhandling via telefon . Behöver hon en advokat / ombud ?

Mvh lotta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som kort svar kan jag säga att din dotter inte behöver en advokat/ ett ombud.

Målsägandebiträde

Din dotter har blivit utsatt för ett brott och är därför målsägande i denna process. Eftersom bedrägeri är ett brott som kan ge fängelse, så kan åklagaren ansöka om ett målsägandebiträde (Lagen om målsägandebiträde 1 §).

Tyvärr tror jag att chansen att hon får ett målsägandebiträde är mycket liten eftersom rätten måste anse att det finns ett särskilt starkt behov (ett mycket högt ställt krav).

Rekommendation

Som sagt så är din dotter utsatt och inte misstänkt. Jag skulle därför rekommendera att ta kontakt med åklagarkammaren och be om ett möte med åklagaren innan rättegången. På så sätt kan din dotter känna sig förberedd.

Hon kan naturligtvis ha en advokat/ ett ombud närvarande vid intervjun, men man måste ha kostnaderna i åtanke. Det är en ganska stor utgift nämligen.

Av mina erfarenheter så är en intervju med en målsägande en lugn och sansad process. Det är inte som så att din dotter ska oroa sig över att någon kommer försöka lura henne eller liknande.

Jag hoppas att detta var till hjälp och jag önskar er lycka till med processen!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare