FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/11/2021

Behöver makar dela på villan även om endast ena parten har betalat för den?

Hej!

Jag och min man köpte en villa. Jag har tagit hela lånet i mitt namn, kontraktet står på mig och handpenningen var också mina egna pengar. Vid en skilsmässa, måste vi "dela" på huset eller har han skyldighet att flytta utan att begära något?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkter

Jag tolkar frågan som att endast du står som ägare på fastigheten (lagfaren ägare enligt 20 kap 1 § jordabalken) samt att ni bor där tillsammans. Jag antar även att ni varit tillsammans och samboende i minst fem år. Nyss nämnda faktor spelar roll med tanke på att endast makar som varit samboende i minst fem år delar till fullo på sin egendom vid en skilsmässa enligt 12 kap 1 § första stycket första meningen äktenskapsbalken (ÄktB).

Bakgrund

Hur egendom ska fördelas mellan makar under skilsmässor regleras i ÄktB. Här råder avtalsfrihet, vilket innebär att makarna på egen hand får bestämma vad som ska tillfalla vardera part i bodelningen. Med begreppet "bodelning" avses den situation då makarnas egendom ska fördelas i samband med skilsmässa. Den egendom som ska ingå i en bodelning kallas för giftorättsgods, vilket som huvudregel är all egendom makarna äger (7 kap 1 § ÄktB), inklusive den gemensamma bostaden (7 kap 4 § ÄktB).

Om du inte vill att så ska vara fallet kan ni gemensamt upprätta ett äktenskapsförord, där ni föreskriver att fastigheten är din enskilda egendom (7 kap 3 § ÄktB). Enskild egendom tas inte med bodelningen (7 kap 1 § ÄktB).

Svar

Om din man vill så kan han alltså låta dig behålla hela huset, antingen genom att han låter dig behålla det vid bodelningen eller genom att ni reglerar det i ett äktenskapsförord. Om han inte är villig att göra det så är i stället utgångspunkten att ni ska dela på både huset och eventuella skulder som medföljer (11 kap 3 § ÄktB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Viktor VårlidRådgivare