Behöver lika stora gåvor avräknas som förskott på arv?

Våra gifta föräldrar gav efter sin husförsäljning både mig och min syster (enda barnen) 500 000 var som gåva (gåvobrev finns men det står inget om förskott på arv). Nu har vår pappa gått bort och vi måste tillsammans med vår mamma göra en bouppteckning. Behöver vi ta med gåvorna som förskott på arv då de är lika stora till oss barn som ärver efter pappa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 6 kap ärvdabalken finns regler om förskott på arv. Enligt 6 kap 1 § ärvdabalken är huvudregeln att gåvor som givits till bröstarvingar (det vill säga egna barn och i vissa fall barnbarn) ska avräknas som förskott på arv om inget annat föreskrivits eller kan antas ha varit avsett vid givandet. Anledningen till detta är att man inte utan vidare ska kunna kringgå huvudregeln i 2 kap 1 § ärvdabalken om att varje gren i släktträdet ska ärva lika mycket.

Att samtliga barn fått liknande gåvor är just en sådan omständighet som kan göra att det får antas att avsikten inte varit att gåvorna skulle räknas av som förskott på arv. I ert fall har ni dessutom fått gåvor som är exakt lika stora. Eftersom inga fler barn finns i bilden skulle resultatet av arvsberäkningen bli detsamma oavsett om ni räknar av gåvorna som förskott eller inte, förutsatt att det inte finns något testamente som förändrar läget. Därför bör ni inte behöva räkna med gåvorna som förskott på arv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare