Behöver jag söka tillstånd för min fest?

Hej Lawline!

Vi är ett par vänner som planerar att arrangera en fest i slutet av sommaren. Det är en privat fest med ca 60-80 personer inbjudna, varav alla är vänner/kompisar till oss som arrangerar. Det som förenar oss alla och de inbjudna är att vi alla tillhör samma trossamfund. Därmed är festen strikt sluten och även platsen ligger ganska avlägset och långt ute i skogen för att undvika att utomstående kan ta sig in och för att inte störa eventuellt boende i närheten.

Det som står på dagsordningen är lite DJ:s, lite dans och grillning. Vad gäller alkohol så kommer de som vill dricka få ta med sig eget.

Frågan:

1) Behöver vi söka tillstånd för festen? Eller klarar vi oss utan? Det är ju inte vår mark som vi tänkt att hålla till på, men det är ingen offentlig tillställning i det avseendet att utomstående vet om att festen hålls. Det är strikt inbjudan som gäller.

2) Alternativet är att vi håller till på min svågers privata mark som han äger. Gäller samma regler då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I och med att din fråga innehåller diverse olika aspekter kring tillstånd (såsom berör alkohol, inbjudan eller fest på offentlig resp. privat mark) kommer jag redogöra för fler olika tillståndregler.

Offentlig plats

Vid offentlig plats krävs ofta tillstånd. De vanligaste är i form av tillstånd för uteservering, försäljning, insamling av pengar etc. Vid en offentlig tillställning såsom danstillställning, stadsfest, tivoli etc. krävs också tillstånd. Vid en allmän sammankomst såsom konsert, religionsutövning etc. krävs också tillstånd. Det framgår inte av frågan om det är en offentlig plats, endast att du inte äger marken. Din fest, av din beskrivning, anser jag inte är att anse som sådana offentliga tillställningar/sammankomster som omfattas i strikt mening, i vart fall av den information jag kan utläsa och hur jag tolkar den. Dock innehåller festen DJ och dans och kan ändå anses vara en offentlig tillställning. Om man har danstillställning i en offentlig plats / lokal så behövs tillstånd (2 kap. 3 § Ordningslagen). Huruvida något kvalificeras som danstillställning är en bedömning som görs i enskilt fall. Ett bröllop är inte att anse som danstillställning för att man får dansa framåt kvällen i och med att huvuddelen av festen snarare är i form av middag och liknande. Om besökarantalet är högt, inbjudningarna är omfattande och lokalen har riggats för just en danstillställning med ljus- och ljudanläggningar så har de tidigare bedömts vara offentliga danstillställningar. Jag anser att 80 personer är att anse som högt antal.

Privat mark

Vid fest på privat mark har man självfallet mer friheter, just oftast för att man inte kan ha lika stora tillställningar på privat mark. Men att det är på privat mark utesluter inte att det krävs tillstånd. Tillstånd krävs om festen är av den typ och omfattning som förutsätter tillstånd. Huruvida det är privatmark utesluter således inte tillstånd men tumregeln för huruvida något ska anses privat eller offentligt bedöms utifrån omfattningen av tillställningen och villkoren för tillträdet till denna. Det avgörs som nämnt från fall till fall men generellt kan sägas att för att en tillställning skall räknas som icke-offentlig och vara befriad från tillståndskrav så måste den vara genuint privat, Du skall med andra ord ha någon form av personlig anknytning till alla inbjudna och biljetterna får inte distribueras till utomstående. Att alla tillhör samma trossamfund kan antyda att det är en privat krets, men det höga antalet kan också innebära att omfattningen är för stor för att anses privat.

Alkoholtillstånd

Om festen är att se som offentligtillställning så krävs det serveringstillstånd om alkohol ska drickas under denna, det oavsett om alkoholen är medhavd av besökarna eller ej (2 kap. 18 § Ordningslagen). Det spelar således ingen roll att ni inte bjuder på alkoholen. Det som är av betydelse är om det förekommer alkohol på en offentlig tillställning. Ansökan om serveringstillstånd ska göras skriftligen hos kommunen. Dock kan man undankomma kravet på serveringstillstånd om det är så att det sker vid enstaka tillfällen till en förutbestämd krets av personer. Utifrån din beskrivning kan din fest vara ett sådant undantag.

Sammanfattning

Som du säkert ser tar bedömning om tillstånd sikte på typen av tillställning och inte var den nödvändigtvis hålls. I din fråga framställs det relativt privat, det enda det kan falla på är huruvida det är att anse som danstillställning. Säkrast är att höra av dig till polismyndigheten och fråga huruvida de anser att det krävs tillstånd i den omfattningen. Då har du även möjlighet att besvara deras frågor lättare och de kan också avgöra hur offentlig tillställningen är att anses som utifrån alla parametrar såsom aktivitet, antal inbjudna, hur tillgänglig den är lokalmässigt etc. Det är även bättre att vara på säkra sidan än att en sådan stor och rolig tillställning blir avbruten av polis. Som du säkert förstår kan jag inte med klarhet avgöra huruvida din fest kräver tillstånd i och med att det görs utifrån en bred bedömning från fall till fall men jag råder dig att för säkerhetsskull kolla upp det men polismyndigheten.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare